Alla inlägg den 19 juli 2008

Av Lena - 19 juli 2008 00:50

Vi tränade hundarna på att hämta dummiesar idag. Meja var på strålande humör som vanligt och blev helt vild när hon såg mej bära dummies. Hon hängde i dem hela tiden så jag fick bära dem högt och det var ganska jobbigt.

Jag lade ett spår till henne i bokskogen när vi gick bort till vår skogsruta. Ki fick passa Meja medan jag lade spåret för jag hade lagt henne tillsammans med de andra. Det blev ett stort U med en gammal halsduk i slutet. Jag droppade en skogspinne när jag nästan var ute på vägen, ifall, ifall..

Sedan gick vi till skogsrutan. Det började riktigt bra. Alla mina tre låg så fint medan vi kastade ut alla dummiesarna i rutan. Men när Ki skickade Zolo blev det för svårt. Meja var uppe flera gånger och jag fick säga till henne på skarpen för att hon skulle ligga kvar. Hon protesterade men fogade sej så småningom. Lite grann i alla fall. Bonita hade svårt att vara tyst så det var bra träning för dem allihop.

Efter att Zolo och Fozzie hämtat 7 dummiesar var provade jag att låta Meja leta. Oj, vad hon var duktig! Hon försökte spåra till att börja med men letade sej ut i rutan och hittade en dummy som hon kom in med! Det var riktigt roligt att se hur bra hon lärt sig av att titta på de andra. Jag skickade henne en gång till och fick ytterligare en dummy. Men den ville hon behålla själv.

Spåret hade legat i över 1 timma när Meja och jag gick för att spåra. Hon slog lite i början av spåret och glömde av sej emellanåt. Men efter några "tankestopp" kom vi till stället där jag gömt slutet. Hon missade det helt och fortsatte ut till vägen. Men pinnen jag droppat fick hon nos på och efter ett väldigt letande stack hon upp sitt lilla huvud med pinnen i munnen! Duktig Meja!

Ovido - Quiz & Flashcards