Alla inlägg under mars 2008

Av Lena - 2 mars 2008 16:14

Nu är vi hemma igen efter en efterlängtad helg i Fjäråsskogarna med alla hundarna.

På lördagen tillsammans med Leo och Carina med Texas och Tequila. Eftersom Bonita är i höglöp fick vi ta två promenader för Texas skull. Först gick vi med alla mina och Tequila. Sedan gick vi min "gåvilserunda" med Texas och Sexy. Sista gången med de två valparna mätta och trötta i buren i min bil tillsammans med Bonita. Vi var nog iväg närmare en timma men det var lugnt när jag tittade in i bilen när vi kommit tillbaka. Dom var vakna men låg och gosade sej. Så vi lät dem vara och fikade en stund i det fria.

Vädret var ganska småkyligt och lite regnigt så vi nöjde oss med promenaderna och fikat och åkte sedan hem.

Lilla Meja tycker buren är helt ok. När vi kom hem var jag tvungen att åka en sväng till så vi var bara inne en snabbis och ut i bilen igen. Meja tyckte det var lika roligt igen och det är ju en bra inställning.

När vi äntligen var hemma igen var det dags för lite mat och en promenad här hemma. När vi kom fram till bostadsområdet alldeles intill där vi bor var det några som ville att jag skulle stanna så att dom fick heja på Meja (Rimmar snyggt!). Jag lade Sexy och Bonita och Meja tyckte det var kul att träffa nya människor! Efter en stund ställde jag ner henne på backen och då kilade hon fram till Bonita föär att leka häst (Antar jag.) Hon lade sej på Bonitas rygg och tuggade henne i nacken. Bonita fick lägga sej på sidan men låg snällt kvar.

Så gick vi vidare och vi mötte en kille med en hund. Jag satte Sexy och Bonita vid min sida och ropade på Meja. Jodå, hon kom snällt och när killen med hunden passerade satt lilla Meja så fint bredvid de andra. Coolt! Det funkade lika bra som i skogen! Ja, lättlärd är hon verkligen! Så kunde vi gå sista biten hem med lite lek och bus i skogen ovanför mitt hus.

På kvällen var Carina och Tequila och hälsade på. Texas var också med men han fick sitta i bilen för Bonitas löpnings skull. Dom två systrarna Bus härjade en stund och föll sedan i koma. Tequila i kanten på Mejas hundsäng så den stod rätt upp i luften. Och jag somnade också mitt under melodifestivalen. Pinsamt men sant.


Idag, söndag har vi varit i skogen igen. Morgonpigga Solveig och Catharina var på plats redan klockan 9 för att lägga valpspår.

Catharina var så glad när jag kom för hennes lilla Nemi spårade faktiskt! Solveig höll som bäst på med sin lilla Fnissa. Catharina och jag tog en promenad med Sexy och Bonita och Meja fick stanna i bilen så länge. När vi kom tillbaka till bilen hade Leo och Carina kommit och det blev värsta valpträffen.

Först gick vi en sväng med Nemi, Tequila och Meja. Dom tyckte det var riktigt kul att träffas och busade och sprang. Tequila och Meja tyckte att Nemi hade alldeles för lång svans så dom drog en del i den. Vad Nemi tyckte om det är väl inte så svårt att förstå.

Efter en stund anslöt Solveigs lilla fina schäferflicka Fnissa, också hon med en lång tuggvänlig svans. Fnissa är några veckor äldre och lite större än våra "dårkipare" men dom funkare alldeles utmärkt ihop!

Efter valplek och sedan fika tränade vi uppletande med våra vuxna hundar. Det var några veckor sedan nu. Bonita gick ganska bra trots att vi hade barn i rutan när jag körde henne. Det var bra att se henne i den lite "jobbigare" situationen. Hon letade upp 5 föremål åt mej och skickade jag bara inte rätt mot barnen så ignorerade hon dem. Kul och annorlunda övning.

Nu är vi hemma igen och medan jag skrivit det här har Meja gjort fransar på hallmatan. Jag hade tänkt skriva att hon är en mönstervalp men jag väntar nog med det ett tag;-)


Här är de utlovade bilderna från helgen. Leo är fotograf!

Av Lena - 1 mars 2008 02:01

Nu är Meja 9 veckor gammal. Träningen är redan påbörjad men jag är fortfarande datorlös och det är himla trist. Så det får bli en träningsblogg för lilla Meja.


Den första veckan har varit händelserik för Meja.

Jag var ledig i måndags men på¨tisdagen var det arbete igen. Nu har jag en fantastisk arbetsgivare så Meja kan vara med på jobbet. Hon hjälper till att testa hållfastheten på kartonger och plockar tejp och papper som hon lägger i biabädden. Och på lunchen går vi en sväng i skogen tillsammans med Sexy och Bonita.


Vi har varit mycket i trädgården hundarna, katterna och jag. Meja måste lära sig att inte gå ut på gatan eller in till grannen. De vuxna hundarna har gott inflytande på henne och hon håller sig hemma. Katterna försökte lura ut henne på trottoaren och jag fick tillfälle att säga åt henne att stanna kvar på insidan. Och hon lär sig snabbt.


I går var Carina, Tequila, jag, Sexy, Bonita och Meja i Kungsbackaskogen och promenerade. Det är imponerande vilket gott inflytande de vuxna hundarna har på de små. Det tog inte många minuter för dem att lära sig att komma när man ropar! Det var ju bara att göra som de vuxna hundarna. Vi mötte joggare, valpsjuka flanörer och hundar på promenaden men de brydde sig inte våra valpar om.

Jag trodde det skulle bli knivigt att hålla reda på alla mina tre men vi hade jättetrevligt på vår promenad! Sexy och Bonita är jätteduktiga och skötsamma och jag är så stolt över dem!


Bilden har jag "snott" från Tequilas blogg. Sorry Leo, hoppas att det är ok!

Meja till vänster och "lillasyster" Tequila till höger. 

Meja och Tequila

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards